UPPDRAG PÅ J&J SAMUELSSON CONSULTING AB (aug 2021 –)
Projektledare - införande av tillståndsparkering
juni 2023- pågående
Uppdraget är för ett bostadsföretag hos allmännyttan. Uppdraget består i att leda, samordna och dokumentera införandet av tillståndsparkering på de befintliga parkeringsytorna för bostadsföretagets alla bostadsområden. Uppdraget innefattar också att planera och driva projektet utifrån beslutade förutsättningar och där beslut inte är tagna, snabbutreda och paketera lösningsförslag och beslut till styrgrupp. I uppdraget ingår också att ta fram instruktioner/ rutiner för införandet och övriga eventuella processer för samtliga delprojekt per bostadsområde.
Uppdrag - strategisk utvärdering av sjötrafikavtal
nov 2022-juni 2023
Uppdragets mål har varit att stödja trafikhuvudmannens uppdragsledare med följande uppgifter såsom: Planera, leda och genomföra hela eller betydande delar av kartläggning och analys av befintliga avtal. Genomföra ekonomiska analyser samt benchmark av exempelvis förkalkyl vs faktiskt utfall samt sätta samman jämförelser med andra trafikaffärer. Ansvara för att löpande initiera och koordinera nödvändig samverkan och avstämning med interna och externa ämnesexperter samt med externa intressenter. Bidra till utarbetande av affärsinriktning för kommande avtal. Dokumentera resultaten av genomförd samverkan, skapa noteringar från möten, sammanställa rapportunderlag och i övrigt bistå i dokumentationsarbetet. Bidra till utarbetande av underlag inför beslut i trafiknämnden. Bidra till utveckling av process/metodik för studiearbete inför upphandling. Samordna med andra projektresurser inom uppdraget.
Konsultstöd - Samverkansmodell
mars 2023-juni 2023
Litet uppdrag i att stödja kund med omtag i den samverkansmodell som avtalats i en större affär. Omtaget bestod i del en omorganisering hos båda parter och omformulering/förtydliganden i modellen samt kring hur samverkan ska gå till rent operativt.
Projektledare - ny zonstruktur i kollektivtrafik
mars 2022-mars 2023
Övergripande ansvarig projektledare för ett projekt där trafikhuvudman genomför förändring av zonstruktur för allmän och särskild kollektivtrafik. Rapportering till styrgrupp bestående av ledningsgruppsrespresentanter med försäljningschef som projektägare. Projektledningen består mycket i IT-utveckling/förändring samt marknads- & kommunikationsaktiviteter
IT Projektledare/Förändringsledare
sep 2021-dec 2022
I samband med omfattande förändringar på IT-avdelning ansvarig för att genomföra ett antal förstudier och implementationsprojekt av nya funktioner, system och processer. Utöver det ansvarig förändringsledare och stöd till IT-chef. Rapportering till IT-chef.
Förstudie Utbildningsbehov
sep 2021-dec 2021
Ansvarig för att genomföra en förstudie gällande nuläget och behovet av utbildning och lärande på en övergripande nivå och för alla delar av verksamheten. Syftet med uppdraget är genom förstudien kartlägga beställarens nuvarande utbildnings- och lärandemetodik och processer, identifiera det direkta kompetensbehovet samt förstå det övergripande behovet av kontinuerlig utbildning, lärande och stärkande av kompetens i alla delar av verksamheten.
UPPDRAG PÅ PROSPERO MANAGEMENT AB (nov 2015 – juni 2021)
Förändringsledning IT
mars 2021-juni 2021
I rollen som förändringsledare stödja IT-chef i det förändringsarbete som IT-avdelningen genomför. Uppdraget innefattar genomlysning av nuläget genom enskilda intervjuer och workshops. Därefter stödja IT-avdelningen i att utifrån det bekräftade nuläget formulera en målbild samt definiera kortsiktiga och långsiktiga strategier och prioriteringar för att nå dit.
Lanseringsledare
jan 2020-juni 2021
Beställaren genomförde två projekt som sammanföll ungefär samtidigt och som har stor påverkan på beställaren och dess kunder: Projekt 1: Nytt Biljett och Betalsystem. Projekt 2: Etablering av upphandlad busstrafik.
Uppdraget bestod i att leda och koordinera beställarens lansering av de två projekten på ett välplanerat och strukturerat sätt. Uppdragets mål var att säkerställa att samtliga påverkade intressenter hölls informerade och uppdaterade på projektplaner i de båda uppdragen, vilka förändringar som skedde, på vilka grunder och vilka prioriteringar som därav genomfördes. Rapportering skedde direkt mot beställarens VD och delar av ledningsgrupp.
Utredning av driftsformer för busstrafik
dec 2020-feb 2021
Uppdraget bestod i att ta fram ett kunskapsunderlag som kan ligga till grund för ett politiskt ställningstagande kring driftsformer för kollektivtrafiken med buss hos beställande trafikhuvudman. De driftsformer som utretts i rapporten är att bedriva kollektivtrafik med buss i egen regi, att bedriva kollektivtrafik med buss som är upphandlad inom LUF/LOU, alternativt genom en blandning av egen regi och upphandlad trafik. Syftet med uppdraget har varit att visa på för och nackdelar med olika driftsformer för busstrafiken där målet är att busstrafiken utvecklas till gagn för resenären och medborgaren i enlighet med Regionens mål. För och nackdelar med driftsformerna egen regi och upphandlad trafik har analyserats utifrån aspekterna, ekonomisk effektivitet, kundupplevd kvalitet och arbetsmiljö samt bidrag till Regionens politiska mål. Intervjuer med beställaren, andra RKM, Arbetsgivarorganisationer i form av trafikföretag och arbetstagarorganisationer har genomförts.
Etableringsprojekt busstrafik
maj 2019-juli 2020
Uppdraget bestod i att vara assisterande projektledare till beställarens projektledare tillika Trafikchef. Uppdraget innebar att vara med att planera och strukturera upp arbetet med etablering av beställarens trafik, fordon och driftsorganisation som innefattas av den upphandling som genomförts vilket är all busstrafik såväl allmän kollektivtrafik som skoltrafik i det aktuella länet. Uppdraget innebar också att säkerställa att hela organisationen var med på den förändringsresa det innebar med nya trafikavtal och med nya krav på såväl leverantör som beställare. Syftet med uppdraget var att se till att trafikstarten för beställaren skedde enligt de krav och milstolpar som sattes utifrån trafik, fordon och driftsorganisation både internt hos beställaren inom de delprojekt Trafik, Marknad, IT samt mot de tillträdande trafikföretagen.
Upphandling hållplatsservice
nov 2019-maj 2020
Övergripande ansvarig projektledare. Uppdraget har bestått i att leda och koordinera arbetet inför beslut, framtagning och publicering av upphandlingsunderlag, frågor och svar, prövning och utvärdering, tilldelning och avtalsskrivning samt producera dokument.
Upphandling av konsulttjänster inom marknadsföring och kommunikation
nov 2019-mars 2020
Övergripande ansvarig projektledare. Uppdraget har bestått i att leda och koordinera arbetet med att konkretisera behov till krav och sammanställa förslag till beslut inför styrgrupp, framtagning och publicering av upphandlingsunderlag, frågor och svar, prövning och utvärdering, tilldelning och avtalsskrivning samt producera dokument.
Upphandling av busstrafik
dec 2016-maj 2019
Övergripande ansvarig projektledare ihop med Trafikchef för upphandlingen av all busstrafik i länet med en omsättning för kommande avtal på ca 5 Mdr SEK. Trafikstart skedde 2020. Uppdraget bestod bland annat i att ansvara för att delprojekten drevs framåt med de resurser som återfanns i linjeverksamheten. Ansvar för förstudiearbeten med hänsyn till vilken typ av förändring beställaren ville åstadkomma både med den interna organisationen, mot slutkund (resenärer) och i krav mot leverantör samt övergripande framtagning av beslutsunderlag och upphandlingsdokument (upphandlingsföreskrifter, modellavtal, kravbilagor, affärsmodell, ersättningsmodell, utvärderingsmodell etc.) Rapportering skedde mot styrgrupp och i enlighet med framtagen projektmodell (PM-modellen).
Länsstyrelsernas IT-avdelning, Problem Manager
jan 2018-maj 2019
Tillförordnad nationellt ansvarig Problem Manager för Sveriges Länsstyrelser. Var med och utvecklade och effektiviserade den redan befintliga processen. Målet med ITIL-processen Problem Management är dels att minimera påverkan av fel i befintlig IT infrastruktur, dels att minimera risken för att samma fel ska uppstå igen. För att uppnå målet är nyckeln att lyckas lösa den bakomliggande orsaken till uppkomna incidenter.
Länsstyrelsernas IT-avdelning, Förvaltningsledare IT
aug 2017-feb 2018
Tillförordnad nationellt ansvarig Förvaltningsledare IT för ett av Länsstyrelsernas förvaltningsobjekt på Länsstyrelsernas gemensamma IT avdelningen. Uppdraget innefattade att sitta i linjeorganisationen för förvaltning och utveckling av förvaltningsobjektet med tillhörande systemstöd och processer. Länsstyrelsen arbetar utefter förvaltningsmodell PM3 samt ITIL-processen för ärende och förändringsprocesser. Man kan lite förenklat säga att PM3 säkrar att rätt saker görs och att verksamhet och IT båda är med och omhändertar och utvecklar aktuella objekt, viktiga för verksamheten. ITIL handlar mycket om att säkerställa att IT förstår verksamheten rätt och med det kan stödja den på ett effektivt sätt.
Delprojektledare IT i Upphandling av Busstrafik
dec 2017-mars 2018
Projektledare för delprojekt IT i Trafikupphandling av buss. Uppdraget bestod i att stödja kund i den förstudie som togs fram gällande nuläge, omvärldsanalys och framtida behov och krav av trafiknära IT utrustning och system samt hur organisationen generellt och IT-organisationen i synnerhet ska arbeta när det kommer till att införa och drifta ny typ av trafiknära IT. Resultatet av delprojektet var en rapport som sedan var underlag för beslut till den IT-bilaga med tillhörande beskrivning och krav som senare blev del i upphandlingsdokumentationen.
Pilotprojekt Yttre Trafikledning i trafikhuvudmans regi
mars 2017-sep 2017
Uppdraget bestod i att ansvara för uppsättning och genomförande av ett test av en samordnad yttre trafikledning för buss. Testet har varit underlag för kravställning inför framtida trafikupphandlingar. I praktiken handlade det om att samordna inblandade aktörer (beställare och trafikföretag) och driva arbetet framåt med nya tänkta arbetsprocesser, som togs fram samt roller och ansvar mellan inblandade aktörer för tjänsten.
Projektledarstöd Kombinerad Mobilitet/Maas
okt 2016-feb 2017
Uppdraget bestod i att agera Projektledarstöd för beställarens projekt Kombinerad Mobilitet. I uppdraget ingick det att ta in och analysera den information som inkommit till beställaren i de två RFI (Request For Information) beställaren bett marknaden om. Allt ifrån hur marknaden ser på tänkta IT-lösningar till affärsmodeller och samarbetsformer. I uppdraget ingick det även att komma med inspel om hur beställaren utifrån analysen skulle kunna arbeta vidare i frågan för en eventuell kommande upphandling av tjänst
Konsultstöd projekt Öppna trafikdata
juni 2016-mars 2017
Konsultstöd i uppdraget att initiera utvecklingen av smarta tjänster baserade på högkvalitativa öppna trafikdata. Målet var hitta en gemensam nationell målbild för öppna trafikdata bland Sveriges trafikhuvudmän/RKTM. Tillsammans ska det tas fram en handlingsplan med åtgärder för att realisera målbilden.
Behovsanalys Sociala Medier
maj 2016-juni 2016
Uppdraget bestod utav att ta fram en behovsanalys kring vad beställaren som organisation hade för behov att kunna arbeta med sociala medier på bästa sätt. Analysen utmynnade i ett antal förslag på system- och processtöd som stödde de behov som förelåg att vidare fördjupa analys kring.
IT upphandling ny ”Betaladapter”
feb 2016-juni 2016
Uppdrag innefattade att ta fram behoven och omsätta dem i tekniska krav i en upphandlingsdokumentation för mjukvaruutveckling samt förvaltning och support av ny ”Betaladapter” för beställarens biljettsystem.
IT upphandling nytt ”Linjeregister”
feb 2016-juni 2016
Uppdrag innefattade att ta fram behoven och omsätta dem i tekniska krav i upphandlingsdokumentationen gällande mjukvaruutveckling samt förvaltning och support av nytt ”Linje-register”.
Fastighetskontoret Göteborg, framtagning av projektdirektiv för stadsutvecklingsprojekt
nov 2015-mars 2016
Uppdraget innefattade att ta fram ett projektdirektiv för ett stadsutvecklingsprojektet som inkluderar alla faserna i den typen av projekt samt förslag på en fungerande projektorganisation tillsammans med Trafikkontoret och Stadsbyggnadskontoret i de olika förvaltningarna.
TJÄNSTER PÅ INGRAM MICRO (aug 2006 – nov 2015)
Projektledare IT/Logistik
2010-2015
Ingram Micro är världens största distributör inom IT och har ca 30 000 anställda och är rankad #62 på Fortune500. Här arbetade jag som projektledare för ett antal olika projekt inom EMEA med tyngd mot IT och Telekom: Kundintegrationer, Implementering och uppgradering av affärssystem, lagersystem och transportsystem.
Exempel på projektledaruppdrag:
Stort fokus i flera av dessa projekt, framför allt när det kommer till implementering och uppgradering av affärssystemen (ERP) var på processmodulering av nya processer, behov och kravanalys samt förändringsledning.
SME (Subject Matter Expert) och delprojektedare på Globala IT-avdelningen
2009-2010
Tjänst som delprojektledare gällande operation/lagerexpert i ett globalt utrullningsprogram av ett nytt affärssystem. Ansvarig/SME för det angränsande lagersystemet (WMS) samt implementering av arbetsprocesser kopplat till detta på global nivå. Innebar mycket resor världen över.
Lagerchef
2006-2009
Tjänsten innefattade personalansvar för alla anställda på lagret, ansvar för avdelningens nyckeltal (KPI), samt överenskomna serviceavtal (SLA) mot kund inom distribution och tredjepartslogistik.
Inriktning och roller
Projektledning
Förändringsledning och utvecklingsarbete
Förstudie och krav-analyser
IT-systemintegration
IT-systemimplementation
IT-systemuppgradering
Processutveckling och styrning
Offentlig upphandling
PMO
PMI
Offentlig sektor
Upphandling
Projektledning
Förändringsledning
Förstudier
Etablering efter upphandling
Behovsanalys
Processutveckling
Öppna data
IT-Förvaltning (PM3)
Privat sektor
IT-projektledning
Förändringsledning
Behov/Krav-analys
Kundintegrationer
Ledarskap/Personalansvar
Logistik
Telekom
Tredjepartslogistik
Distribution
2015
Adda (fd SKL Kommentus) - AffärsConcept
Kurs
Introduktion i offentlig upphandling
2010
ESI - George Washington University
Projektledarutbildning
Managing Information Technology Projects
2006
Handelshögskolan, Göteborg
Magisterexamen ekonomi
Inriktning marknadsföring
2004
Växjö universitet (numera Linnéuniversitetet)
Kandidatexamen ekonomi
Inriktning organisation och ledarskap.