Arbetserfarenhet

UPPDRAG PÅ J&J SAMUELSSON CONSULTING AB (aug 2021 –)

Projektledare - införande av tillståndsparkering

juni 2023- pågående


Uppdraget är för ett bostadsföretag hos allmännyttan. Uppdraget består i att leda, samordna och dokumentera införandet av tillståndsparkering på de befintliga parkeringsytorna för bostadsföretagets alla bostadsområden. Uppdraget innefattar också att planera och driva projektet utifrån beslutade förutsättningar och där beslut inte är tagna, snabbutreda och paketera lösningsförslag och beslut till styrgrupp. I uppdraget ingår också att ta fram instruktioner/ rutiner för införandet och övriga eventuella processer för samtliga delprojekt per bostadsområde.

Uppdrag - strategisk utvärdering av sjötrafikavtal 

nov 2022-juni 2023


Uppdragets mål har varit att stödja trafikhuvudmannens uppdragsledare med följande uppgifter såsom: Planera, leda och genomföra hela eller betydande delar av kartläggning och analys av befintliga avtal. Genomföra ekonomiska analyser samt benchmark av exempelvis förkalkyl vs faktiskt utfall samt sätta samman jämförelser med andra trafikaffärer. Ansvara för att löpande initiera och koordinera nödvändig samverkan och avstämning med interna och externa ämnesexperter samt med externa intressenter. Bidra till utarbetande av affärsinriktning för kommande avtal. Dokumentera resultaten av genomförd samverkan, skapa noteringar från möten, sammanställa rapportunderlag och i övrigt bistå i dokumentationsarbetet. Bidra till utarbetande av underlag inför beslut i trafiknämnden. Bidra till utveckling av process/metodik för studiearbete inför upphandling. Samordna med andra projektresurser inom uppdraget.

Konsultstöd - Samverkansmodell

mars 2023-juni 2023

Litet uppdrag i att stödja kund med omtag i den samverkansmodell som avtalats i en större affär. Omtaget bestod i del en omorganisering hos båda parter och omformulering/förtydliganden i modellen samt kring hur samverkan ska gå till rent operativt.

Projektledare - ny zonstruktur i kollektivtrafik

mars 2022-mars 2023

Övergripande ansvarig projektledare för ett projekt där trafikhuvudman genomför förändring av zonstruktur för allmän och särskild kollektivtrafik. Rapportering till styrgrupp bestående av ledningsgruppsrespresentanter med försäljningschef som projektägare. Projektledningen består mycket i IT-utveckling/förändring samt marknads- & kommunikationsaktiviteter

IT Projektledare/Förändringsledare

sep 2021-dec 2022

I samband med omfattande förändringar på IT-avdelning ansvarig för att genomföra ett antal förstudier och implementationsprojekt av nya funktioner, system och processer. Utöver det ansvarig förändringsledare och stöd till IT-chef. Rapportering till IT-chef. 

Förstudie Utbildningsbehov

sep 2021-dec 2021

Ansvarig för att genomföra en förstudie gällande nuläget och behovet av utbildning och lärande på en övergripande nivå och för alla delar av verksamheten. Syftet med uppdraget är genom förstudien kartlägga beställarens nuvarande utbildnings- och lärandemetodik och processer, identifiera det direkta kompetensbehovet samt förstå det övergripande behovet av kontinuerlig utbildning, lärande och stärkande av kompetens i alla delar av verksamheten.

UPPDRAG PÅ PROSPERO MANAGEMENT AB (nov 2015 – juni 2021)

Förändringsledning IT

mars 2021-juni 2021

I rollen som förändringsledare stödja IT-chef i det förändringsarbete som IT-avdelningen genomför. Uppdraget innefattar genomlysning av nuläget genom enskilda intervjuer och workshops. Därefter stödja IT-avdelningen i att utifrån det bekräftade nuläget formulera en målbild samt definiera kortsiktiga och långsiktiga strategier och prioriteringar för att nå dit.

Lanseringsledare

jan 2020-juni 2021

Beställaren genomförde två projekt som sammanföll ungefär samtidigt och som har stor påverkan på beställaren och dess kunder: Projekt 1: Nytt Biljett och Betalsystem. Projekt 2: Etablering av upphandlad busstrafik.

Uppdraget bestod i att leda och koordinera beställarens lansering av de två projekten på ett välplanerat och strukturerat sätt. Uppdragets mål var att säkerställa att samtliga påverkade intressenter hölls informerade och uppdaterade på projektplaner i de båda uppdragen, vilka förändringar som skedde, på vilka grunder och vilka prioriteringar som därav genomfördes. Rapportering skedde direkt mot beställarens VD och delar av ledningsgrupp.

Utredning av driftsformer för busstrafik

dec 2020-feb 2021

Uppdraget bestod i att ta fram ett kunskapsunderlag som kan ligga till grund för ett politiskt ställningstagande kring driftsformer för kollektivtrafiken med buss hos beställande trafikhuvudman. De driftsformer som utretts i rapporten är att bedriva kollektivtrafik med buss i egen regi, att bedriva kollektivtrafik med buss som är upphandlad inom LUF/LOU, alternativt genom en blandning av egen regi och upphandlad trafik. Syftet med uppdraget har varit att visa på för och nackdelar med olika driftsformer för busstrafiken där målet är att busstrafiken utvecklas till gagn för resenären och medborgaren i enlighet med Regionens mål. För och nackdelar med driftsformerna egen regi och upphandlad trafik har analyserats utifrån aspekterna, ekonomisk effektivitet, kundupplevd kvalitet och arbetsmiljö samt bidrag till Regionens politiska mål. Intervjuer med beställaren, andra RKM, Arbetsgivarorganisationer i form av trafikföretag och arbetstagarorganisationer har genomförts.

Etableringsprojekt busstrafik

maj 2019-juli 2020

Uppdraget bestod i att vara assisterande projektledare till beställarens projektledare tillika Trafikchef. Uppdraget innebar att vara med att planera och strukturera upp arbetet med etablering av beställarens trafik, fordon och driftsorganisation som innefattas av den upphandling som genomförts vilket är all busstrafik såväl allmän kollektivtrafik som skoltrafik i det aktuella länet. Uppdraget innebar också att säkerställa att hela organisationen var med på den förändringsresa det innebar med nya trafikavtal och med nya krav på såväl leverantör som beställare. Syftet med uppdraget var att se till att trafikstarten för beställaren skedde enligt de krav och milstolpar som sattes utifrån trafik, fordon och driftsorganisation både internt hos beställaren inom de delprojekt Trafik, Marknad, IT samt mot de tillträdande trafikföretagen.

Upphandling hållplatsservice

nov 2019-maj 2020

Övergripande ansvarig projektledare. Uppdraget har bestått i att leda och koordinera arbetet inför beslut, framtagning och publicering av upphandlingsunderlag, frågor och svar, prövning och utvärdering, tilldelning och avtalsskrivning samt producera dokument.

Upphandling av konsulttjänster inom marknadsföring och kommunikation

nov 2019-mars 2020

Övergripande ansvarig projektledare. Uppdraget har bestått i att leda och koordinera arbetet med att konkretisera behov till krav och sammanställa förslag till beslut inför styrgrupp, framtagning och publicering av upphandlingsunderlag, frågor och svar, prövning och utvärdering, tilldelning och avtalsskrivning samt producera dokument.

Upphandling av busstrafik

dec 2016-maj 2019

Övergripande ansvarig projektledare ihop med Trafikchef för upphandlingen av all busstrafik i länet med en omsättning för kommande avtal på ca 5 Mdr SEK. Trafikstart skedde 2020. Uppdraget bestod bland annat i att ansvara för att delprojekten drevs framåt med de resurser som återfanns i linjeverksamheten. Ansvar för förstudiearbeten med hänsyn till vilken typ av förändring beställaren ville åstadkomma både med den interna organisationen, mot slutkund (resenärer) och i krav mot leverantör samt övergripande framtagning av beslutsunderlag och upphandlingsdokument (upphandlingsföreskrifter, modellavtal, kravbilagor, affärsmodell, ersättningsmodell, utvärderingsmodell etc.) Rapportering skedde mot styrgrupp och i enlighet med framtagen projektmodell (PM-modellen).

Länsstyrelsernas IT-avdelning, Problem Manager

jan 2018-maj 2019

Tillförordnad nationellt ansvarig Problem Manager för Sveriges Länsstyrelser. Var med och utvecklade och effektiviserade den redan befintliga processen. Målet med ITIL-processen Problem Management är dels att minimera påverkan av fel i befintlig IT infrastruktur, dels att minimera risken för att samma fel ska uppstå igen. För att uppnå målet är nyckeln att lyckas lösa den bakomliggande orsaken till uppkomna incidenter.

Länsstyrelsernas IT-avdelning, Förvaltningsledare IT

aug 2017-feb 2018

Tillförordnad nationellt ansvarig Förvaltningsledare IT för ett av Länsstyrelsernas förvaltningsobjekt på Länsstyrelsernas gemensamma IT avdelningen. Uppdraget innefattade att sitta i linjeorganisationen för förvaltning och utveckling av förvaltningsobjektet med tillhörande systemstöd och processer. Länsstyrelsen arbetar utefter förvaltningsmodell PM3 samt ITIL-processen för ärende och förändringsprocesser. Man kan lite förenklat säga att PM3 säkrar att rätt saker görs och att verksamhet och IT båda är med och omhändertar och utvecklar aktuella objekt, viktiga för verksamheten. ITIL handlar mycket om att säkerställa att IT förstår verksamheten rätt och med det kan stödja den på ett effektivt sätt.

Delprojektledare IT i Upphandling av Busstrafik

dec 2017-mars 2018

Projektledare för delprojekt IT i Trafikupphandling av buss. Uppdraget bestod i att stödja kund i den förstudie som togs fram gällande nuläge, omvärldsanalys och framtida behov och krav av trafiknära IT utrustning och system samt hur organisationen generellt och IT-organisationen i synnerhet ska arbeta när det kommer till att införa och drifta ny typ av trafiknära IT. Resultatet av delprojektet var en rapport som sedan var underlag för beslut till den IT-bilaga med tillhörande beskrivning och krav som senare blev del i upphandlingsdokumentationen.

Pilotprojekt Yttre Trafikledning i trafikhuvudmans regi

mars 2017-sep 2017

Uppdraget bestod i att ansvara för uppsättning och genomförande av ett test av en samordnad yttre trafikledning för buss. Testet har varit underlag för kravställning inför framtida trafikupphandlingar. I praktiken handlade det om att samordna inblandade aktörer (beställare och trafikföretag) och driva arbetet framåt med nya tänkta arbetsprocesser, som togs fram samt roller och ansvar mellan inblandade aktörer för tjänsten.

Projektledarstöd Kombinerad Mobilitet/Maas

okt 2016-feb 2017

Uppdraget bestod i att agera Projektledarstöd för beställarens projekt Kombinerad Mobilitet. I uppdraget ingick det att ta in och analysera den information som inkommit till beställaren i de två RFI (Request For Information) beställaren bett marknaden om. Allt ifrån hur marknaden ser på tänkta IT-lösningar till affärsmodeller och samarbetsformer. I uppdraget ingick det även att komma med inspel om hur beställaren utifrån analysen skulle kunna arbeta vidare i frågan för en eventuell kommande upphandling av tjänst

Konsultstöd projekt Öppna trafikdata

juni 2016-mars 2017

Konsultstöd i uppdraget att initiera utvecklingen av smarta tjänster baserade på högkvalitativa öppna trafikdata. Målet var hitta en gemensam nationell målbild för öppna trafikdata bland Sveriges trafikhuvudmän/RKTM. Tillsammans ska det tas fram en handlingsplan med åtgärder för att realisera målbilden.

Behovsanalys Sociala Medier

maj 2016-juni 2016

Uppdraget bestod utav att ta fram en behovsanalys kring vad beställaren som organisation hade för behov att kunna arbeta med sociala medier på bästa sätt. Analysen utmynnade i ett antal förslag på system- och processtöd som stödde de behov som förelåg att vidare fördjupa analys kring.

IT upphandling ny ”Betaladapter”

feb 2016-juni 2016

Uppdrag innefattade att ta fram behoven och omsätta dem i tekniska krav i en upphandlingsdokumentation för mjukvaruutveckling samt förvaltning och support av ny ”Betaladapter” för beställarens biljettsystem.

IT upphandling nytt ”Linjeregister”

feb 2016-juni 2016

Uppdrag innefattade att ta fram behoven och omsätta dem i tekniska krav i upphandlingsdokumentationen gällande mjukvaruutveckling samt förvaltning och support av nytt ”Linje-register”.

Fastighetskontoret Göteborg, framtagning av projektdirektiv för stadsutvecklingsprojekt

nov 2015-mars 2016

Uppdraget innefattade att ta fram ett projektdirektiv för ett stadsutvecklingsprojektet som inkluderar alla faserna i den typen av projekt samt förslag på en fungerande projektorganisation tillsammans med Trafikkontoret och Stadsbyggnadskontoret i de olika förvaltningarna.

TJÄNSTER PÅ INGRAM MICRO (aug 2006 – nov 2015)

Projektledare IT/Logistik

2010-2015

Ingram Micro är världens största distributör inom IT och har ca 30 000 anställda och är rankad #62 på Fortune500. Här arbetade jag som projektledare för ett antal olika projekt inom EMEA med tyngd mot IT och Telekom: Kundintegrationer, Implementering och uppgradering av affärssystem, lagersystem och transportsystem.

Exempel på projektledaruppdrag:

  • Implementering av IFS ERP-system (inkl. supportsystem kopplade till ERP såsom WMS, CRM, BI)
  • Uppgradering av IFS ERP-system (inkl. supportsystem kopplade till ERP såsom WMS, CRM, BI)
  • Stora kundintegrationsprojekt med flera system och aktörer (interna och externa) inblandade med komplexa IT-lösningar med höga krav på realtid och transaktionstung data.
  • Fysisk lagerflytt från Oslo till Borås. Ansvarig för att flytta ner hela norska verksamhetens lager till Sveriges lager i Borås.
  • Implementering av röststyrd orderplockning på lager.

 

Stort fokus i flera av dessa projekt, framför allt när det kommer till implementering och uppgradering av affärssystemen (ERP) var på processmodulering av nya processer, behov och kravanalys samt förändringsledning.

SME (Subject Matter Expert) och delprojektedare på Globala IT-avdelningen

2009-2010

Tjänst som delprojektledare gällande operation/lagerexpert i ett globalt utrullningsprogram av ett nytt affärssystem. Ansvarig/SME för det angränsande lagersystemet (WMS) samt implementering av arbetsprocesser kopplat till detta på global nivå. Innebar mycket resor världen över.

Lagerchef

2006-2009

Tjänsten innefattade personalansvar för alla anställda på lagret, ansvar för avdelningens nyckeltal (KPI), samt överenskomna serviceavtal (SLA) mot kund inom distribution och tredjepartslogistik.

Project Skills & Expertise

Inriktning och roller

Projektledning

Förändringsledning och utvecklingsarbete

Förstudie och krav-analyser

IT-systemintegration

IT-systemimplementation

IT-systemuppgradering

Processutveckling och styrning

Offentlig upphandling

PMO

PMI

Offentlig sektor

Upphandling

Projektledning

Förändringsledning

Förstudier

Etablering efter upphandling

Behovsanalys

Processutveckling

Öppna data

IT-Förvaltning (PM3)

Privat sektor

IT-projektledning

Förändringsledning

Behov/Krav-analys

Kundintegrationer

Ledarskap/Personalansvar

Logistik

Telekom

Tredjepartslogistik

Distribution


Utbildning

2015

Adda (fd SKL Kommentus) - AffärsConcept

Kurs

Introduktion i offentlig upphandling

2010

ESI - George Washington University

Projektledarutbildning

Managing Information Technology Projects

2006

Handelshögskolan, Göteborg

Magisterexamen ekonomi

Inriktning marknadsföring

2004

Växjö universitet (numera Linnéuniversitetet)

Kandidatexamen ekonomi

Inriktning organisation och ledarskap.